بخش اول ، آشنایی با مبانی و مقدمات کاربردی در محیط سایت با وردپرس

صفحه مدیریت و پیشخوان

آشنایی با صفحات و منوهای موجود در ساید بار پیشخوان مدیریت وبسایت و تنظیمات عمومی وبسایت ...

در این مطلب نحوه ورود به مدیریت وردپرس آموزش داده می شود. با استفاده از پنل مدیریت وردپرس که پیشخوان وردپرس نیز نامیده می شود می توانید سایت وردپرسی خود را به صورت کامل مدیریت نمایید.

ورود به مدیریت وردپرس

جهت لاگین به مدیریت وردپرس کافی است در انتهای دامنه سایت خود عبارت wp-admin/ یا wp-login.php/ وارد نمایید. هر دوی این URL ها شما را به صفحه ورود به وردپرس هدایت می کنند. برای مثال به صورت زیر:

www.yourdomain.com/wp-admin
www.yourdomain.com/wp-login.php

سپس مانند تصویر زیر صفحه ورود به مدیریت سایت وردپرس نمایش داده می شود. نام کاربری یا آدرس ایمیل و رمز عبور خود را وارد کنید. روی دکمه ورود کلیک کنید تا به داشبورد وردپرس خود دسترسی پیدا کنید.

ورود به مدیریت وردپرس

نکته ؛
در فرم صفحه ورود به وردپرس، می توانید گزینه مرا به خاطر بسپار را علامت بزنید. با این کار مشخصات ورود به سایت ذخیره می‌گردد و دیگر نیازی به تکرار این فرآیند نخواهید داشت.

پس از لاگین پیشخوان مدیریت وردپرس برای مثال مانند تصویر زیر خواهد بود:

داشبورد وردپرس

منو سمت راست پیشخوان وردپرس بخش های مختلف پنل را به شما نمایش می دهد. برای مثال می توانید نوشته های جدید ایجاد کنید، برگه های جدید اضافه کنید، طراحی وب سایت خود را تغییر دهید و سفارشی سازی کنید. جهت نصب افزونه یا نصب قالب اقدام نمایید و بسیاری از کارهای دیگر نیز انجام دهید.

وردپرس بعنوان یک سیستم مدیریت محتوای محبوب و منعطف با قابیت های فراوانی که دارد؛ مورد توجه افراد زیادی است که می خواهند با قیمت مناسب اقدام به طراحی سایت کنند.

1. “معرفی پیشخوان وردپرس”
 

 

آشنایی با منو پیشخوان وردپرس

بعد از آن، وارد محیط پیشخوان وردپرس می شوید که ما در این آموزش از ابتدای منو سمت راست را بررسی کرده و شما را با پیشخوان وردپرس آشنا می کنیم.

قبل از آن باید بگوییم در بالای صفحه یک نوار مشکی رنگ وجود دارد که از طریق بخشی که عنوان سایتتان را نشان میدهد، نمایش سایت را که بزنید ویو صفحه اصلی سایتتان را می توانید ببینید.

زمانی که در بخش مدیریت باشید یک نوار مشکی رنگ بالای صفحه به شما نشان می دهد که به آسانی می توانید وارد هر صفحه ای شوید با انتخاب ویرایش برگه محتوای آن صفحه را تغییر بدهید.

بروزرسانی ها: در پیشخوان، بخش بروزرسانی ها تمامی اطلاعات مربوط به آپدیت کردن وردپرس و همچنین قالب و یا افزونه ها نمایش داده میشود که به سادگی میتوانید انتخاب و آپدیتشان کنید.

همانطوری که میبینید اینجا ما باید هسته وردپرس را با زدن دکمه “اکنون بروزرسانی نمایید” آپدیت کنیم.

کمی پایین تر پوسته ها را نمایش می دهد که می توانید انتخابشان کنید و بروزرسانی پوسته را انجام بدهید.

آموزش کار با پیشخوان وردپرس

نوشته ها در وردپرس: نوشته ها به تمامی مطالبی که در بخش بلاگ شما نوشته می شود مثل اخبار، مقالات و یا هرچیز دیگری گفته می شود. هر نوشته ای می تواند دسته بندی داشته باشد، مثلا شما داخل سایت تان می خواهید یک دسته بندی برای مقالات علمی داشته باشید و در دسته بندی دیگر اخبارتان را نشان بدهید. در حقیقت باید بدانید محدودیتی در ایجاد دسته بندی ها نخواهید داشت.

در واقع، کاربرد دسته بندی ها این است که مطالب و نوشته ها را مرتب و منظم کرده تا کاربران هم بتوانند راحت تر آنها را ییدا کنند. کاربرد برچسب ها را زمانی که میخواهیم یک مقاله نمونه را وارد سایت کنیم توصیح خواهیم داد.

معرفی برگه ها و کاربرد آن در وردپرس: برگه ها به صفحاتی مثل صفحه اصلی، درباره ما، تماس با ما، محصولات و غیره گفته میشود. جالب است بدانید ساختار نوشته و برگه ها خیلی مشابه هم هست. با این تفاوت که دیگر برگه ها دسته بندی ندارند اما می توانند در قالب های خاصی که کدنویسی و حاضر شده نمایش داده بشنوند.

رسانه ها در وردپرس: بخش بعدی بخش رسانه ها است، رسانه ها برای آپلود هر عکس، ویدئو و یا فایل صوتی در سایت تان مورد استفاده قرار می گیرد که بعدا می توانید در نوشته ها و یا برگه ها از آنها استفاده کنید.

دیدگاه ها یا مدیریت نظرات: بخش دیدگاه ها همانطور که از اسمش مشخص است؛ برای مدیریت نظرات کاربران در سایت شما می باشد. شما می توانید نظرات کاربران را تایید، حذف یا ویرایش کنید.

نمایش: گزینه بعدی گزینه نمایش هست، در این بخش پوسته ها و یا قالب ها، ابزارک هایی که در بخش هایی مثل فوتر سایت و یا سایدبار هستند، فهرست ها یا منو وب سایت هست در دسترس شما هست.

افزونه ها: در بخش افزونه ها می توانید ماژول های مورد نیاز خودتان را از مخزن وردپرس روی وب سایت تان نصب کنید و امکانات زیادی را به سایت خودتان اضافه کنید.

کاربران: بخش کاربران برای اضافه و یا حذف کردن کاربران جدید به وب سایت استفاده می شود.

ابزارها: در بخش ابزارها هم می توانید از ابزارهای وردپرس برای وارد کردن اطلاعات و یا بیرون بردن اطلاعات به سایت دیگه ای استفاده کنید.

تنظیمات: در بخش تنظیمات هم تغییراتی مثل عنوان وب سایت، تنظیم صفحه اصلی و وبلاگ، مدیریت بخش رسانه ها و تصاویر و همینطور مدیریت url های سایت انجام می شود.

 

بخش دوم ، آشنایی با فروشگاه و دسته بندی های فروشگاه

ووکامرس و یا فروشگاه

آموزش مدیریت فروشگاه همراه با ایجاد دسته بندی و مسیر دهی به صفحات فروش و محصولات و ایجاد محصول جدید ...

مدیریت دسته بندی محصولات در ووکامرس

جهت ورود به تنظیمات دسته بندی محصولات در ووکامرس باید در پیشخوان وردپرس خود منو محصولات را انتخاب کرده و سپس روی زیر منو دسته بندی ها کلیک کنید.

دسته بندی محصولات در ووکامرس

به طور کلی در هر دسته بندی یک ساختار سلسله مراتبی وجود دارد. به عنوان مثال اگر در فروشگاه یک دسته بندی با عنوان دسته مد و پوشاک وجود داشته باشد، این دسته باید دسته بندی اصلی یا مادر در نظر گرفته شود. حال این دسته می توان زیر دسته های مختلفی را مثل زیر دسته کفش داشته باشد که همین زیر دسته نیز به زیر دسته های جزئی تر مثل زنانه، مردانه و بچگانه تقسیم خواهد شد. در ادامه روش ایجاد این دسته بندی را به صورت قدم به قدم به شما آموزش خواهیم داد.

محصولات در ووکامرس

به منظور ایجاد یک دسته بندی باید از طریق منو «افزودن دسته بندی» قرار گرفته در سمت راست صفحه اقدام نمایید. این منو شامل موارد زیر می شود:

 نام: در این قسمت عنوانی که می خواهید برای دسته بندی نشان داده شود را وارد کنید. در این مقاله ما به عنوان مثال دسته «کفش» را وارد می کنیم.

نامک: منظور از نامک همان لینک مربوط به دسته بندی است. پیشنهاد می کنیم که حتما از لینک انگلیسی استفاده کنید. اگر نمی دانید که به عنوان مثال نامک کفش به چه شکل است، می توانید از گوگل ترنسلیت استفاده کنید. در فیلد مشخص شده کفش را تایپ کرده و ترجمه انکلیسی نمایش داده را کپی و در فیلد مربوط به نامک قرار دهید. این عنوان در لینک دسته بندی قابل مشاهده خواهد بود.

دسته بندی مادر: شما باید مشخص نمایید که دسته ای که در حال ایجاد آن هستید یک دسته مادر است یا اینکه دسته بندی دیگری را به عنوان دسته مادر برای آن انتخاب کنید. در مثال عنوان شده دسته بندی مد و پوشاک به عنوان دسته اصلی یا مادر در نظر گرفته شده است. پس در این قسمت باید در لیست نمایش داده شده دسته مد و پوشاک را پیدا کرده و انتخاب می کنید. اگر هم دسته ای که ایجاد می کنید یک دسته مادر است، این بخش را در حالت «هیچ کدام» قرار دهید.

توضیح: در این قسمت شما می توانید هر گونه توضیحی که تصور می کنید در زمینه دسته بندی ایجاد شده در ووکامرس برای مشتریان شما مفید خواهد بود را قرار دهید. این قسمت اختیاری است و شما می توانید بر اساس نیاز خود آن را کامل کرده یا از روی آن بگذرید.

نوع نمایش: به کمک این قسمت شما می توانید تعیین کنید که زمانی که روی این دسته بندی کلیک شد، چه چیزی به کاربران نشان داده شود. امکان نمایش «محصولات»، «زیر دسته بندی» یا نمایش هر دوی آنها به صورت همزمان وجود خواهد داشت.

تصویر بندانگشتی: در این بخش شما می توانید برای دسته بندی خود یک عکس تعریف کنید.

 

 

بخش سوم، تولید محتوا و مقالات

مقالات و یا وبلاگ

آشنایی با مفاهیم و مقالات و وبلاگ و تولید یک محتوای سئو شده ...

برای افزودن مقاله در وردپرس در ابتدا باید وارد پنل پیشخوان سایت خود شوید ، سپس در قسمت نوشته ها 4 گزینه وجود دارد که هر یک از این قسمت ها یک بخش برای ایجاد مقالات شما هستند :

1. همه نوشته ها :

در بخش اول تمامی مقالات وجود دارد به نوعی این بخش منبع تمامی مقالات شماست که می توانید آن ها را مشاهده و در صورت لزوم ویرایش کنید.

2. افزودن نوشته :

در این قسمت میتوانید با وارد شدن به محیط ویرایشگر یک مقاله جدید را شروع به نوشتن کنید و محتوای خود را ایجاد کنید. در بخش ویرایشگر، قسمت های مختلفی برای ایجاد و ویرایش یک نوشته وجود دارد. 

3. دسته ها :

در بخش دسته ها که در سمت چپ قرار گرفته و با توجه به دسته هایی که از قبل با توجه به فعالیت خود تعیین کرده اید، می توانید دسته ی مورد نظر را انتخاب کرده و تیک بزنید.

، باید برای مقالات خود موضوع دسته بندی ایجاد کنید به طور مثال سایت شما یک سایت شرکتی با خدمات مختلف دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت است ، شما باید دسته های مرتبط که برای آنها تولید محتوا انجام دهید را آپلود کنید به طور مثال دسته ی طراحی سایت ، دسته تبلیغات و… .

4. برچسب ها :

در این قسمت برای گذاشتن برچسب های مختلف در مقاله استفاده میشود که به هر میزان که نیاز داشته باشید با برچسب های مرتبط با موضوع مقاله تان میتوانید برچسب ایجاد کنید . برچسب ها یکی از مهم ترین گزینه هایی هستند که در امر سئوی سایت بسیار موثر است و باید به آن اهمیت داد . فقط با توجه یه استانداردهای سئو باید کلمات درستی را برای آن در نظر بگیرید ،کلمه ی کلیدی مورد نظر خود را انتخاب کرده و در این قسمت وارد کنید و دکمه ی افزودن را بزنید تا اضافه شود.

بخش چهارم ، کاربران و صفحه مدیریت کاربران

مدیریت کاربران

ایجاد کاربر جدید با امکان نقش دهی و مسئولیت های متفاوت و امکان محدود کردن کاربران ، حذف و یا ...

آشنایی با بخش کاربران در وردپرس

اما قبل از اینکه به سراغ نقش‌های کاربری مختلف برویم قصد داریم شما را با بخش “کاربران” در وردپرس آشنا کنیم.

زمانی که شما روی گزینه کاربران > همه کاربران کلیک کنید یک لیست از تمامی کاربرانی که در سایت شما حضور دارند را می‌توانید مشاهده کنید. به‌عنوان‌مثال در اینجا ما تنها یک کاربر با نقش کاربری مدیرکل داریم که در این لیست نمایش داده‌شده است که همان نقش کاربری است که در هنگام ساخت وردپرس با آن این کار را انجام داده‌ایم.

مشاهده لیست کاربران سایت

 

اکنون اگر به بخش کاربران > همه کاربران مراجعه کنید می‌بینید که یک کاربر جدید با آن یوزر و ایمیلی که وارد کرده‌اید به این قسمت اضافه‌شده است که دارای نقش کاربری “کاربر مشترک” است. علاوه بر این شما می‌توانید در همین صفحه با کلیک روی “افزودن” یک کاربر جدید به سایتتان اضافه کنید. با کلیک روی این گزینه و تکمیل فرمی که برای شما نمایش داده می‌شود می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

اضافه شدن نقش کاربری مشترک به سایت
اضافه شدن نقش کاربری مشترک به سایت

همچنین شما در صفحه همه کاربران می‌توانید اطلاعات کاربران خود را ویرایش کنید و تغییر دهید. برای این کار روی ویرایش کلیک کنید و در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود می‌توانید هرکدام از قسمت‌ها را که می‌خواهید تکمیل کنید. در اینجا مهم‌ترین گزینه واردکردن نام کاربری و ایمیل است.

اگر هم تمایل دارید که کاربری را از سایت خود حذف کنید در همین صفحه روی “پاک کردن” و “حذف شود” کلیک کنید تا برای همیشه این کاربر از سایت حذف شود.

ویرایش پروفایل کاربری

اگر شما قصد داشته باشید که پروفایل کاربری خود را ویرایش کنید تنها کافی است که مطابق تصویر زیر روی “ویرایش شناسنامه” کلیک کنید و در صفحه‌ای که برای شما نمایش داده می‌شود اطلاعات خود را تغییر دهید.

نکته مهم ؛

نکته‌ای که باید در اینجا در نظر داشته باشید این است که شما نمی‌توانید نام کاربری یا شناسه خود را به‌هیچ‌عنوان تغییر دهید. اگر می‌خواهید که نام کاربری خود را از Admin به دلیل مسائل امنیتی به نام دیگری تغییر دهید باید از بخش “افزودن” در صفحه همه کاربران یک کاربر جدید با نقش مدیرکل بسازید. سپس از پنل ادمین خارج شوید و با نقش کاربری جدید وارد شوید و نقش ادمین را حذف کنید.

در این صفحه بعد از تعیین رمز عبور برای شما میزان امنیت آن را تعیین می‌کند. همچنین یک گزینه به نام “فرستادن آگاه ساز برای کاربر” وجود دارد که با فعال کردن این گزینه یک ایمیل اطلاع‌رسانی برای کاربر مبنی بر ساخته‌شدن حساب کاربری در این سایت فرستاده می‌شود. درنهایت پس از تکمیل اطلاعات و کلیک روی “افزودن کاربر” کاربر جدید ساخته می‌شود.

سپس تنها کافی است از پنل ادمین خارج شوید و با نقش جدید وارد شوید. بعدازآن شما می‌توانید نقش ادمین را پاک‌کنید. در هنگام پاک کردن یک گزینه برای شما نمایش داده می‌شود که می‌پرسد آیا می‌خواهید مطالبی که این کاربر در سایت نوشته است را پاک‌کنید یا خیر که می‌توانید آنها را به کاربر دیگری اختصاص دهید.

پس از حذف یوزر ادمین سایت شما نسبت به مرحله قبل یک مرحله امن‌تر شده است. چراکه هرکسی نمی‌تواند یوزر شما را حدس بزند.

بخش پنجم ، هاست و ایمیل وبسایت

هاست ، هاست لینوکس، ایمیل سایت

نحوه کار با هاست و دامنه های مرتبط با هاست و ایجاد ایمیل های کاربری برای کاربران در زیر مجموعه های وبسایت ...

پخش ویدیو

نحوه ورود به ایمیل های هاست و ارسال ایمیل از طریق سی پنل

وارد شدن به وبمیل از دو روش امکانپذیر است :

۱. در صورتیکه به کنترل پنل سی پنل هاست خود دسترسی دارید ، میتوانید به وبمیل هر اکانت ایمیلی که داخل سی پنل ایجاد کرده اید بدون وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد شوید.

۲. این روش برای افرادی کاربرد دارد که به هاست سی پنل دسترسی ندارند و میخواهند برای ارسال و دریافت ایمیل از وبمیل استفاده کنند. به عنوان مثال کارمندان یک شرکت که داخل هاست برای آنها اکانت ایمیل ایجاد شده و باید با استفاده از یک آدرس به وبمیل دسترسی پیدا کرده و نام کاربری و رمز عبور را وارد نمایند تا وارد صفحه مدیریتی وبمیل شوند.

نحوه ورود به وبمیل از طریق سی پنل

ابتدا وارد کنترل پنل سی پنل هاست شده و سپس از بخش EMAIL گزینه Email Accounts را انتخاب میکنیم.

حال در قسمت Email Accounts اکانت های ایمیلی که ایجاد کرده ایم مشاهده میشود.حال یک اکانت را برای ورود به وبمیل انتخاب میکنیم. برای انجام این کار بر روی گزینه More و سپس Access Webmail کلیک میکنیم.

در اینجا صفحه ای مشاهده میشود که دارای رابط های گرافیکی مختلف برای وب میل هست.این رابط های گرافیکی دارای ظاهری متفاوت باعملکرد یکسان هستند. در این قسمت باید بر روی یکی از این رابط ها کلیک کنیم. ما وب میل rouncube را انتخاب میکنیم. در صورتیکه بخواهیم در دفعات بعدی نیز به صورت خودکار وارد این وب میل شود ، بر روی گزینه set as default کلیک میکنیم.

پس از ورود به وبمیل roundcube از همانند یاهو و جیمیل میتوانیم از بخش Inbox ایمیل های دریافتی را مشاهده کنیم. از طریق گزینه Compose میتوانیم ایمیل جدید ارسال کنیم. این کنترل پنل دارای تنظیماتی است که میتوان بر اساس نیاز آن را اختصاصی سازی کرد.

 

نحوه ورود به وبمیل از طریق آدرس

در این روش شخص به کنترل پنل هاست دسترسی نداشته و میخواهد از طریق وبمیل ایمیل های ارسالی و دریافتی خود را مدیریت کند. در این روش برای ورود به وبمیل حتما باید دامنه فعال بوده و نیم سرورهای هاست نیز به درستی بر روی دامنه ست شده باشد. در نتیجه به دو طریق میتوان به وبمیل لاگین کرد:

۱ وارد کردن آدرس domainname.com/webmail داخل مرورگر که به جای  domainname.com  باید آدرس دامنه تایپ شود.

۲. وارد کردن آدرس domainname.com:2095 داخل مرورگر یعنی ورود به وب میل از طریق پورت webmail در سی پنل که به جای domainname.com باید نام دامنه خود را وارد نماییم.

پس از وارد کردن یک از این آدرس ها ، صفحه ورود به webmail برای ما به نمایش در میاد.

در فیلد اول باید اکانت ایمیلی که در هاست ساخته شده است و در فیلد دوم رمز عبور ایمیل را وارد کنیم. در صورتیکه رمز عبور ایمیل را فراموش کرده باشید با وارد شدن به سی پنل در قسمت Email Accounts و از طریق گزینه password   ، میتوانید پسورد را ریست کنید.پس از وارد کردن ایمیل و پسورد با کلیک بر روی گزینه log in میتوانید وارد صفحه وبمیل شده و ایمیل های خود را مدیریت کنید.

بخش ششم، ویرایش صفحات کاربردی وبسایت

ویرایش صفحات کاربردی وبسایت

نحوه ایجاد و ویرایش صفحات درباره ما و تماس با ما و قوانین و سایر صفحات کاربردی و مرتبط با وبسایت مورد نیاز ...

پخش ویدیو
ویرایش نوشته ها و مقالات ایجاد شده

برای ویرایش مقالات یا نوشته ها در وبسایت های ورد پرس با پیشخوان اصلی میبایست از قسمت منو در بخش نوشته ها ، همه نوشته ها وارد شوید.

سپس نوشته یا مقاله مورد نظر را پیدا کنید و با بردن نشانگر ماوس بر روی آن هاور ابزار ویرایش نمایش داده میشود.

با فشرکردن کلید ماوس بر روی ویرایش میتوانید به صورت کلی نوشته خود را ویرایش کنید.

نکته ؛

برای ویرایش دسته بندی و یا عنوان هر نوشته کافیه به جای بخش ویرایش ، بر روی ویرایش  سریع کلیک کنید.

در بخش برگه ها اگر آموزش ندیده اید و یا اطلاع ندارید کاربرد آن چیست لطفا قبل از هر اقدامی با برنامه نویس خود مشورت کنید.

معمولا صفحات نوشته های درباره ما و تماس با ما و قوانین از قسمت نوشته ها و مقالات قابل ویرایش است.

و در بخش برگه ها صفحات به صورت اختصاصی برای این بخش ها طراحی و اعمال میکردد.

بخش هفتم، وبسایت ، قالب ، افزونه ، کدها

مفاهیم سایت،قالب،افزونه،کدها

در این بخش با توجه به عملکرد وبسایت های ورد پرس امکان نصب و یا افزودن قالب و افزونه ها آشنا خواهیم شد.

پخش ویدیو
مفهوم وبسایت فروشگاهی :

وبسایت فروشگاه همانطور که از عنوانش پیداست برای فروش محصول و یا خدمات و یا فایل های  آموزشی به کار گرفته مشود که این روز ها وردپرس و ووکامرس رایج ترین انها هستن.

یک فروشگاه آنلاین میبایست دارای خدمات پرداخت انلاین و ارسال و درگاه بانکی و مجوز های اینماد و مربوطه باشند.


مفهوم وبسایت شرکتی :

این نوع وبسایتها معمولا برای معرفی و اعلام حضور در بین رقبا بسته به نوع فعالیت انها ساخته میشوند که قالبا برای ارتباط با مشتری های درون بخشی خود مورد استفاده میگردد.

مفهوم وبسایت خدماتی :

وبسایتهای خدماتی نیز با کاربرد مشابه فروشگاه اما برای ارائه خدمات متفاوت صورت میگیرد.

مفهوم وبسایت رزرو و خدماتی:

برخی وبسایت ها با اینکه خدمات و یا محصولی را به فروش میرسانند اما نیاز به حضور و بررسی سفارش مشتری دارند که بعد از حضور موارد پرداخت را انجام میدهند.

به این نوع وبسایت ها به اصطلاح booking میگویند.

نکته وبسایت ها با متد ها و ساختارهای متفاوت ساخته میشوند از جمله ؛

  • cms ها و سایت ساز ها 
  • بسته های نصبی وبسایت ها از جمله وردپرس که نیاز به افزونه دارد.
  • فریم ورک  وردپرس با صفحه ساز های المنتور ویا ویژوال کامپوزر و یا غیره …
  • وبسایتهایی که با قالب آماده و پیش فرض ها ساخته شده اند و در ایران فارسی سازی شده اند و فقط نیاز به نصب دارند که پس از نصب امکان ویرایش بخش ها را به شما میدهند.
  • وسایتهایی که با فریم ورک وردپرس ساخته میشوند و با صفحه ساز المنتور ایجاد و بخش های آن کد نویسی میشود که برند برتر این امر رایج را در پیش رو دارد که امنیت آن نیز نسبت به سایر وبسایت ها بالاتر است.

بخش هشتم، افزودن ویژگی ها به محصول

افزودن ویژگی به محصولات فروشگاه

برای افزودن ویژگی هایی چون رنگ ، تعداد ، نوع ساخت ، نام کشور سازنده ، فیلد های ضمانت یا باربری، و غیره

پخش ویدیو
ایجاد ویژگی های محصولات در ووکامرس

در صفحه مربوط به ویژگی محصولات شما می توانید انواع ویژگی های مورد نظر برای محصول خود را انتخاب و ایجاد کنید.

باید در فیلدهای مشخص شده در سمت راست صفحه مشخصات ویژگی خود را وارد نمایید.

ایجاد ویژگی های محصولات در ووکامرس

فیلدهای این قسمت عبارتند از: 

نام، نامک، نوع، بایگانی فعال و مرتب سازی پیش فرض

نام: نام ویژگی محصول خود را وارد کنید. به عنوان مثال: رنگبندی

نامک: اسمی به دلخواه که مناسب ویژگی محصول هست وارد کنید. به عنوان مثال Colors

نکته مهم: نوشتن نامک به زبان لاتین مهم است پس آن را فراموش نکنید.

نوع: آیتمی وجود دارد که شما می توانید مشخص کنید این رنگبندی به چه صورت باشد؟ به صورت لیستی باشد که شما بتوانید از لیست انتخاب کنید مثلا رنگ آبی، قرمز، سبز و… را به صورت لیست انتخاب کنید یا به صورت متن باشد که قابلیت تایپ کردن داشته باشد.

به عنوان مثال در ویژگی رنگبندی نوع این آیتم را بر روی لیست قرار می دهیم.

بایگانی فعال: در صورتی که می خواهید دسته بندی محصولاتتان و مرتب کردن آنها بر اساس یک ویژگی برای بخش بایگانی هم فعال باشد، می توانید گزینه [بایگانی فعال شود] را فعال کنید.

در اینجا برای مثال دو ویژگی دیگر با نام های سایز و تصویر نیز تعریف می کنیم و فیلدهای نام ، نامک و نوع را برای این ویژگی ها پر میکنیم.

پس از پر کردن فیلدهای مشخصات برای هر ویژگی بر روی دکمه سبز رنگ افزودن ویژگی کلیک کنید.

پیکربندی شرایط و ضوابط

بعد از ثبت محصول شما می توانید در سمت راست صفحه ویژگی های ثبت شده را مشاهده کنید، همچنین با افزودن برچسب در وردپرس برای بعضی از این محصولات می توانید آنها را در طبقه بندی های بهتری قرار دهید. حال شما باید متغیرهای مربوط به هر ویژگی را تعریف کنید در این بخش بر روی پیکربندی شرایط و ضوابط کلیک کنید.

به عنوان مثال اگر دربخش قبل ویژگی رنگبندی را تعریف کرده اید حال باید رنگ هایی که از آن محصول دارید را در این قسمت وارد کنید.

بعد از کلیک کردن بر روی پیکربندی شرایط و ضوابط صفحه زیر را مشاهده می کنید که برای وارد کردن متغیرهای یک ویژگی در آن بر روی افزودن کلیک کنید.

افزودن متغیر

در صفحه جدیدی که باز شده می توانید متغیرهای هر ویژگی را وارد کنید.

افزودن متغیر به محصولات

به عنوان مثال برای ویژگی رنگبندی رنگ آبی را تعریف و ایجاد میکنیم سپس مجدد بر روی افزودن کلیک میکنیم و رنگ زرد را تعریف و ایجاد میکنیم و… .

برای ویژگی سایز هم به همین شکل بر روی افزودن کلیک کنید و سایز محصول خود را یک بار برای کوچک با نامک Small یک بار برای متوسط با نامک Medium و یک بار برای بزرگ با نامک Large تعریف و ایجاد کنید.

سایز را میتوان به صورت شماره گذاری هم وارد کرد مثلا محصول ما کفش است با شماره های ۳۲-۳۳-۳۴-۳۵-۳۶ در اینجا باید این شماره ها را به عنوان متغیر ویژگی سایز تعریف کنید.

ویرایش متغیر ها

در این بخش مشاهده میکنید، در جهت افزودن ویژگی به محصولات متغیرهای ویژگی رنگبندی را ایجاد کردیم. میتوانید با کلیک کردن بر روی دکمه های ویرایش و حذف که زیر هر متغیر وجود دارد آنها را ویرایش یا حذف کنید.

اضافه کردن ویژگی به محصولات

مرحله ایجاد ویژگی و تعریف به اتمام رسید در اینجا باید محصول جدید به فروشگاه طراحی شده توسط سایت ساز اضافه کنید. برای مثال کفش را به عنوان محصول اضافه کنید.

اضافه کردن ویژگی به محصولات

  1. برای شروع در پنل پیشخوان از منوی سمت راست بر روی فروشگاه کلیک کنید.
  2. اگر قصد ایجاد محصول جدید را دارید بر روی محصول جدید کلیک کنید و یا اگر برای اضافه کردن ویژگی به محصول قصد ویرایش دارید بر روی همه محصولات کلیک کنید.

صفحه مربوط به ویرایش یک محصول را مشاهده می کنید که باید اطلاعات مربوط به آن محصول را وارد کنید. در پنجره باز شده در ابتدا نام محصول و سپس توضیحات محصول، تصویر و یا ویدیو مورد نظر خود را میتوانید وارد کنید.

صفحه اطلاعات محصول

بعد از اینکه اطلاعات محصول خود را کامل کردید برای افزودن ویژگی به محصول میبایست محصول را به صورت متغیر ایجاد کنید و به تب اطلاعات محصول بروید.

از باکس کشوی نوع محصول را محصول متغیر انتخاب کنید.

نوع محصول

از قسمت اطلاعات محصول بر روی تب ویژگی ها کلیک کنید.

افزودن ویژگی

در منوی کشویی موجود میتوانید ویژگی هایی که در قسمت قبل تعریف کرده بودیم را مشاهده و انتخاب کنید. سپس بر روی دکمه افزودن کلیک کنید تا باکسی مشابه عکس زیر برای هر ویژگی اضافه شود.

افزودن ویژگی 2

به عنوان مثال میخواهیم محصول کفش ما سه ویژگی سایز، رنگ و تصویر را برای مشتری نمایش دهد.

از منوی کشویی شما باید یک بار بر روی ویژگی سایز کلیک کنید و دکمه افزودن را بزنید، سپس بر روی ویژگی رنگبندی کلیک کنید و دکمه افزودن را بزنید و در انتها بر روی ویژگی تصویر نیز کلیک کنید تا این سه ویژگی برای محصول کفش در صفحه خروجی به کاربر نمایش داده شود.

حال اگر میخواهید برای محصول متغیر خود ویژگی های سفارشی خاص اضافه کنید در فیلد مقدار آنها را اضافه میکنیم.

به عنوان مثال از این مدل کفش ما سه رنگ زرد، قهوه ای و مشکی موجود داریم پس با کلیک کردن بر روی فیلد مقدارها در باکس رنگبندی این سه رنگ را وارد میکنیم.

نکته مهم: به یاد داشته باشید علامت تیک نمایش در برگه محصول و استفاده برای متغیرها را برای هر ویژگی بزنید.

در انتها بر روی دکمه سبز رنگ ذخیره ویژگی ها کلیک کنید تا این ویژگی ها برای محصول کفش ثبت شود. شما می توانید با ایجاد منو در وردپرس محصولات خود را با توجه به ویژگی هایی که دارند طبقه بندی کنید.

نمایش اطلاعات محصول

برای ویرایش ویژگی و ایجاد تغییرات برای آن شما میتوانید بر روی سه خط سمت راستی که جلوی هر ویژگی میبینید کلیک کنید و یا برای حذف هر ویژگی بر روی گزینه حذف کلیک کنید.

اضافه کردن متغیرها در ووکامرس

برای اضافه کردن متغیر در قسمت اطلاعات محصول بر روی تب تغییرات کلیک کنید، در ابتدا دو گزینه افزودن متغیر و ساخت متغیرها از همه ویژگی ها را مشاهده می کنید.

گزینه ساخت متغیرها از همه ویژگی ها را انتخاب کنید و دکمه [برو] را بزنید.

اضافه کردن متغیرها در ووکامرس

ملاحظه می کنید متغیرها ترکیب و اضافه شده اند و تمام ویژگی هایی که از قبل انتخاب کرده بودیم برای ما نمایش داده میشوند. حال کاری که شما باید انجام بدهید این است که بر روی هر فیلد از ویژگی ها کلیک کنید و اطلاعات مورد نیاز را برای آن محصول وارد کنید.

به عنوان مثال برای کفش با سایز متوسط و رنگ قهوه ای عکس و همچنین قیمت آن را وارد کنید و در صورت وجود تخفیف، قیمت تخفیفی آن را نیز قرار دهید در نهایت بر روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.

فیلدهای محصول متغیر

تمام فیلدهای محصول متغیر

گالری تصویر متغیر: عکس محصول خود را بارگزاری کنید.

فعال شده: با قرار دادن یا برداشتن این تیک میتوانید این متغیر را فعال یا غیر فعال کنید.

دانلودی/مجازی: اگر متغیر قابلیت دانلود شدن داشته باشد، تیک این گزینه را فعال کنید در غیر این صورت اگر متغیر محصول فیزیکی یا قابل حمل نیست تیک گزینه مجازی را فعال کنید در نظر داشته باشید با انتخاب این گزینه تنظیمات ارسال حذف خواهند شد.

قیمت فروش عادی/قیمت فروش ویژه: پر کردن فیلد قیمت فروش عادی الزامی می باشد، هنگام فروش فوق العاده یا حراج باید فیلد قیمت فروش ویژه را پر کنید.

پس از پیکربندی تنظیمات محصول متغیر بر روی گزینه ذخیره تغییرات کلیک کنید.

محصول نهایی همراه با ویژگی ها

اگر به فروشگاه سایت خود مراجعه کنید می بینید محصول متغیر شما با موفقیت ثبت شده است. در محصول تعریف شده کاربر میتواند انتخاب داشته باشد که رنگ یا سایز دلخواه خود را انتخاب کند.